Dit ga je extra betalen: Temu- en AliExpress-pakketjes worden straks flink duurder

Kleine bestellingen van buiten de EU gaan fors in prijs omhoog

Bestel je geregeld kleine gadgets bij webshops buiten de Europese Unie? Dan ga je waarschijnlijk meer afrekenen. De ministers van Financiën van de EU willen de stroom pakketjes, vooral uit China, afremmen en voeren daarom eerder dan gepland invoerrechten in op kleine zendingen. Doel is een eerlijkere markt en een controlesysteem dat beter werkt.

Dit verandert er aan de regels

Tot nu toe was er een uitzondering: producten van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro waren vrijgesteld van invoerrechten. Die uitzondering verdwijnt. Door de nieuwe heffingen kunnen artikelen van buiten de Unie tot zo’n 17 procent duurder worden. Dus ook die spotgoedkope hebbedingen die je nu zonder moeite en voor weinig laat bezorgen.

Waarom de EU dit doet

Volgens de EU-ministers zorgt de huidige situatie voor oneerlijke concurrentie. Europese aanbieders moeten aan strenge regels voldoen en betalen diverse heffingen, terwijl veel buitenlandse webshops dankzij de vrijstelling goedkoper kunnen leveren. Dat wringt en schaadt de concurrentie. Daarnaast zorgt de enorme berg kleine zendingen voor extra milieudruk, van productie tot transport en verpakkingsafval.

China is verreweg de hoofdleverancier

De cijfers spreken voor zich: in 2024 kwam volgens de EU 91 procent van alle bestellingen van buiten de EU onder de 150 euro uit China. De Nederlandse demissionair minister van Financiën, Eelco Heinen, schetst het probleem duidelijk: dagelijks stromen in Nederland gigantische aantallen pakketjes binnen en je kunt niet elk doosje controleren. Er zit volgens hem ook veel tussen dat je eigenlijk niet op de Europese markt wilt hebben.

Veiligheid en het naleven van regels

Met de maatregel wil de EU ook voorkomen dat onveilige of niet-conforme producten door de mazen glippen. Nederlandse toezichthouders waarschuwden eerder al: door het enorme volume is volledige controle onmogelijk. Daardoor belanden er items bij consumenten die gevaarlijk kunnen zijn, schadelijke stoffen bevatten of niet aan duurzaamheidseisen voldoen. Strengere heffingen en betere data aan de grens moeten helpen om zulke producten eerder te onderscheppen.

Extra slagkracht voor de douane

De opbrengsten van de nieuwe heffingen worden ingezet om de douane te versterken. Met meer personeel, extra middelen en slimmere systemen moet er gerichter en vaker gecontroleerd kunnen worden. Dat is hard nodig, want naar schatting wordt meer dan 65 procent van de kleine pakketten die de EU binnenkomen bewust te laag opgegeven om minder of geen belasting te betalen. Door strenger te heffen en beter te controleren wil de EU dit soort trucs terugdringen.

Vroeger van start dan gepland

Oorspronkelijk stond de maatregel voor 2028 op de agenda. Dat wordt naar voren gehaald: de start is nu voorzien in 2026. De EU zet vaart achter de plannen omdat de problemen zich opstapelen en het huidige systeem kraakt onder de druk van de pakketstroom.

Wat je er in de praktijk van merkt

Bestel je bij winkels buiten de EU, dan is de kans groot dat je aan de online kassa meer kwijt bent dan je gewend bent. Door de invoerrechten kan de totaalprijs tot 17 procent hoger uitvallen. Ook kan het gebeuren dat je pakketje vaker wordt gecontroleerd aan de grens. Voor Europese verkopers moet dit zorgen voor een gelijker speelveld, omdat de prijsvoorsprong van buiten de EU kleiner wordt. Uiteindelijk wil de EU dat jij als consument meer zekerheid hebt over de kwaliteit en veiligheid van je aankoop.

In een notendop

De EU draait de duimschroeven aan voor kleine zendingen van buiten de Unie. De vrijstelling tot 150 euro verdwijnt, prijzen kunnen tot 17 procent stijgen en de douane krijgt extra middelen voor scherpere controles. Dat gebeurt al in 2026. Het doel: een eerlijkere markt, minder troep op de deurmat en meer grip aan de grens.