Uit eten bij toprestaurants: Rozemarijn vertelt dat zij en haar man Pieter-Paul enorm genieten van een avond uit eten. “We kiezen vaak restaurants uit die in de Michelin-gids staan, dan weet je dat het de moeite waard is.” Hun dochters van 3 en 5 blijven thuis onder de hoede van de oppas, want die hebben weinig zin in een uitgebreid zevengangenmenu met bijpassende wijnen. “Zo kunnen wij er samen van genieten en hebben we ook wat tijd voor onszelf. Terwijl de kinderen genieten van een pizza met de oppas, genieten wij van een sterrenmenu. Iedereen blij.”
Complimenten
Al vinden de kinderen een avond met de oppas leuk, willen ze steeds vaker mee uit eten. “Kinderen van deze leeftijd in een chic restaurant, dat zie ik nog niet gebeuren. Maar we nemen ze wel mee voor een lunch. Pieter-Paul en ik bestellen dan een paar gerechten en de kinderen eten een beetje mee. Ze zijn meestal hartstikke lief en laatst kregen we zelfs complimenten, omdat ze zo netjes zaten.”
Fristi en kleurplaten
Toch gaat het niet altijd perfect. “Onze oudste werd laatst heel humeurig toen we een eetcafé binnenliepen. Ze vond niets goed en noemde het ‘een stom restaurant’. Pieter-Paul en ik voelden ons ongemakkelijk, maar de serveerster hielp met een Fristi en kleurplaten, waardoor we nog redelijk rustig konden eten zonder dat anderen er echt last van hadden.”
Onvriendelijke blikken
Recent ging het echter niet soepel, toen we in een kleine bistro waren. “Met speelgoed en iPads stapten we binnen. En meteen zagen we dat andere gasten niet blij waren. ‘Waarom kijkt die mevrouw zo boos?’, vroeg onze oudste iets te luid. Ik negeerde haar vraag, glimlachte vriendelijk naar de dame, die vervolgens wegkeek en begon te fluisteren met haar gezelschap. Ik dacht alleen maar: wat een chagrijnige blik.”
Niet welkom
Het gezin voelde zich meteen ongemakkelijk. “Zelf de bediening leek er geen zin in te hebben. Ondanks dat we een dure fles wijn bestelden, wilden ze niets speciaals voor de kinderen maken. ‘Dat doen we hier niet. Ze kunnen iets van de kaart kiezen.’ Uiteindelijk deden we dat, maar de meisjes vonden het totaal niet lekker en de tranen begonnen te vloeien.”
Het lukte de ouders maar niet om de kinderen stil te krijgen. “Eerst kwamen de tranen, toen geschreeuw, daarna lagen ze op de grond. Niets werkte ertegen. Pieter-Paul nam ze mee naar de gang en ik probeerde nog frietjes te bestellen. Wat er toen gebeurde, zag ik niet aankomen… ‘Mevrouw, andere gasten hebben last van uw kinderen. Uw rekening staat klaar. U kunt de rest meenemen,’ zei een kelner onvriendelijk. Ik gooide het geld op tafel, stopte de fles wijn in mijn tas en vertrok boos.”
Excuses van het restaurant
De dag erna belde het restaurant en bood excuses aan. “De eigenaar had gehoord wat er was gebeurd van zijn personeel. Hij zei dat meerdere gasten hadden geklaagd, maar dat we nooit op die manier weggestuurd hadden mogen worden. Hij gaf ons het geld voor het diner en de wijn terug en bood ons een diner voor twee aan. We vonden dit netjes van hem.”