Zo’n onderwerp waar meteen discussie over ontstaat: draai jij de voordeur op slot terwijl je thuis bent? Een vrouw die liever anoniem blijft, zorgde onlangs voor wat opschudding toen ze vertelde dat ze de deur vergrendelt, zelfs als het huis vol familie zit.
Het zet je aan het denken: hoe ver ga jij om je gezin en je huis te beschermen? Als we weggaan doen we automatisch de deur op slot, maar thuis is dat minder vanzelfsprekend. Op het forum Mumsnet legde de vrouw uit dat ze de deur vaak dichtdraait, óók wanneer iedereen binnen is.
“Wij wonen in een nette buurt met weinig criminaliteit,” schreef ze. “Toch is het meerdere keren voorgekomen dat iemand midden op de dag via een niet-afgesloten deur naar binnen liep, iets meenam en weer vertrok, terwijl er gewoon mensen thuis waren.”

Ze vervolgt: “Het was best beangstigend, vooral voor een oudere bewoner die alleen woonde. In de twaalf jaar dat we hier wonen, is het naar schatting twee keer gebeurd. Dan kies ik liever voor zekerheid.”
Haar gezin vindt haar wat overdreven, maar zij houdt voet bij stuk. Haar volwassen kinderen en haar man denken dat het niet nodig is in een veilige wijk. Zelf heeft ze liever dat ze maatregelen neemt dan dat ze later spijt krijgt.
Toen haar verhaal bekend werd, stroomden de reacties binnen van andere ouders. Veel mensen steunden haar en gaven toe dat zij thuis óók de voordeur op slot doen. Eén ouder verwoordde het zo: “Waarom zou je het inbrekers makkelijk maken?”
Er waren ook mensen die de deur juist niet op slot doen als ze thuis zijn. Toch waren de meeste reacties positief en stonden ze achter de keuze van de moeder. Laat in de Facebookreacties weten wat jij hiervan vindt!



