Voor heel wat Amsterdammers wordt het binnenkort lastiger om een monteur aan huis te krijgen. Feenstra, de grootste thuisinstallateur van Nederland, neemt namelijk geen nieuwe klanten meer aan in de Amsterdamse binnenstad.
Volgens het bedrijf zijn de problemen zo opgelopen dat monteurs soms simpelweg niet meer op tijd bij klanten kunnen komen.
Feenstra trapt op de rem
Die beslissing komt niet uit het niets. Feenstra zegt de afgelopen jaren van alles te hebben geprobeerd om in de binnenstad actief te kunnen blijven.
Er is getest met bakfietsen, elektrische busjes en zelfs tuktuks. Maar de steeds strengere verkeersregels zijn volgens het bedrijf niet langer werkbaar.
“We lopen tegen een opeenstapeling van gemeentelijke regels aan,” zegt een woordvoerder.
Reistijd van monteurs loopt op
Afsluitingen, autoluwe zones, verplichte omrijroutes en een tekort aan parkeerplekken zorgen volgens Feenstra voor flinke vertraging.
Monteurs zijn geregeld veel langer onderweg dan gepland en moeten zware materialen vaak over lange afstanden meesjouwen.
Daardoor lopen klussen uit en wordt het steeds moeilijker om je snel te helpen.

‘Gevaarlijke situaties niet uit te sluiten’
Vooral bij spoed maakt het bedrijf zich zorgen.
Bij een gaslek, een cv-storing of een koolmonoxidemelding telt elke minuut. Volgens Feenstra kan het autoluwe beleid ertoe leiden dat monteurs niet snel genoeg ter plekke komen.
Het bedrijf waarschuwt zelfs voor mogelijk onveilige situaties.
“Die verantwoordelijkheid kunnen en willen we niet dragen,” laat Feenstra weten.
Politieke discussie barst los
Het besluit van de installateur wakkert inmiddels een politieke discussie in Amsterdam aan.
Raadspolitici van onder meer JA21 en het CDA vrezen dat meer bedrijven zullen afhaken.
Zij waarschuwen dat het verdwijnen van essentiële dienstverleners uiteindelijk gevolgen heeft voor bewoners die afhankelijk zijn van snelle hulp aan huis.
Wethouder ziet weinig problemen
Verkeerswethouder Elise Moeskops (D66) noemt het vertrek van Feenstra jammer, maar benadrukt dat er volgens haar nog genoeg alternatieven zijn.
Volgens haar kunnen andere bedrijven de werkzaamheden overnemen.
Critici vinden die reactie te gemakkelijk en wijzen erop dat Feenstra waarschijnlijk niet het laatste bedrijf is dat tegen de grenzen van het Amsterdamse beleid aanloopt.
Nog meer parkeerplekken gaan weg
Intussen wil het Amsterdamse stadsbestuur de komende jaren nog eens duizenden parkeerplaatsen schrappen.
Daarnaast staat de sluiting van de parkeergarage bij de Bijenkorf op de rol.
Tegenstanders vrezen dat hierdoor nog meer ondernemers, leveranciers en dienstverleners de binnenstad zullen mijden.
Dat roept bij veel bewoners één prangende vraag op: wat als straks ook andere cruciale bedrijven besluiten Amsterdam te mijden?
Meer nieuws? Volg kijknieuws.nl.



