Haven lamgelegd door massale blokkade
Gisteren kwam een groot stuk van de Rotterdamse haven uren tot stilstand door een grootschalige actie van Geef Tegengas. Demonstranten blokkeerden de ingangen van Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminals met spandoeken, tonnen en houten bouwwerken. De impact merkte je meteen: in no-time stonden er files van trucks en lag het vervoer op de Maasvlakte nagenoeg stil.
Waarom precies deze bedrijven?
De actie past in een internationale protestdag tegen grote logistieke bedrijven die, volgens de organisatie, een rol spelen bij het leveren van wapens aan Israël. RWG werd doelbewust aangewezen, omdat actievoerders zeggen dat via deze terminal containers met militair materiaal richting het Midden-Oosten gaan. Het zijn aantijgingen van de activisten; de betrokken bedrijven hebben dit publiekelijk niet bevestigd.
Spanning tussen chauffeurs en demonstranten loopt snel op
Op de Tweede Maasvlakte sloeg de stemming binnen no-time om. Een deel van de chauffeurs zei wel iets te begrijpen van de boodschap, maar de oplopende vertraging zorgde bij anderen voor woede. Op videobeelden is te zien hoe enkele bestuurders naar demonstranten uithalen, spandoeken wegrukken en zelfs met de truck een blokkade proberen weg te duwen. Volgens omstanders zijn meerdere actievoerders mishandeld voordat de politie arriveerde.
Volgens een woordvoerder van Geef Tegengas was er sprake van agressie door een beperkte groep chauffeurs; voertuigen van activisten zouden ook schade hebben opgelopen. De organisatie zegt zelf geen fysiek geweld te gebruiken. Het doel was een vreedzame actie, aldus de woordvoerder, “maar niet iedereen luistert.”
Vastgeklonken en de hoogte in
Rond 10.30 uur waren er naar schatting zo’n honderd demonstranten. Ze hadden zich aan elkaar vastgemaakt en de rijbaan dichtgezet met houten bouwwerken en tonnen, waardoor weghalen lastig was. Palestijnse vlaggen waren prominent aanwezig en aan hekken hingen spandoeken met teksten als “Maersk verdient aan genocide”. Een paar actievoerders klommen zelfs in havenkranen, wat leidde tot extra veiligheidsmaatregelen. Later werden ze onder toezicht van de politie door havenpersoneel naar beneden gehaald.
Uren wachten en oplopende frustratie
Het goederenvervoer kwam geen meter vooruit. Tientallen vrachtwagens stonden lange tijd vast, tot frustratie van chauffeurs en planners. Sommigen klaagden dat hun schema compleet ontspoorde en dat ze gewoon hun werk willen doen. Anderen snapten de boodschap, maar waren het niet eens met de manier van actievoeren. De politie rukte met meerdere teams uit en begon rond het middaguur met het gecontroleerd weghalen van de blokkades. Door kettingen en houten constructies duurde dat tot ver in de middag.
Actiedag in Nederland én Europa
De acties op de Maasvlakte en in Schiedam stonden niet op zichzelf. In meerdere Europese landen gingen die dag spoortrajecten, havens en distributiecentra dicht die volgens activisten gelinkt zijn aan militaire handel met Israël. Ook elders in Rotterdam bezetten honderden mensen het spoor richting de haven, waardoor het treinverkeer korte tijd stillag. Daar greep de politie sneller en steviger in: demonstranten werden van het spoor gehaald en per bus weggevoerd.
Politie: demonstreren oké, onveiligheid niet
Aan het einde van de middag keerde er wat meer rust terug, al bleef de spanning merkbaar. Delen van de Maasvlakte gingen dicht en vrachtverkeer werd omgeleid. De politie herhaalde dat demonstreren mag, zolang de veiligheid gewaarborgd blijft. Volgens hen leveren dit soort blokkades gevaar op voor het verkeer en bij de terminals.
Politiek en havenbedrijf verdeeld over aanpak
De politieke reacties liepen uiteen. GroenLinks en BIJ1 benadrukten het recht op protest en vroegen om duidelijkheid over mogelijke wapenexport. VVD en PVV noemden de blokkade onacceptabel en risicovol. Het Havenbedrijf meldde dat het internationale vrachtverkeer fors is ontregeld en zegt te onderzoeken hoe vergelijkbare acties in de toekomst sneller kunnen worden beëindigd. De economische schade zou groot zijn.
Online debat en harde reacties uit de sector
Op sociale media ging het los. De hashtag #GeefTegengas bleef urenlang trending. Sommigen prezen de actievoerders om hun moed, anderen vonden dat vooral de verkeerde groep wordt geraakt. Vanuit transport en landbouw klonken stevige statements: pleidooien voor hard ingrijpen en boetes voor blokkades deden de ronde, met verwijzingen naar chauffeurs die na een lange week gewoon naar huis willen.
Wat nu?
Geef Tegengas zegt door te blijven gaan zolang er volgens hen wapentransporten via Nederlandse havens lopen. Ze roepen bedrijven als Maersk, RWG en APM op “hun handen niet vuil te maken aan oorlog”. Ondertussen blijft de vraag waar de lijn loopt tussen burgerlijke ongehoorzaamheid en onveilig protest. De tijd moet uitwijzen of dit een losse actie was of het startschot van een langere actiegolf.