Denk je aan elektrisch rijden? In 2026 worden elektrische auto’s zwaarder belast dan benzineauto’s!

Elektrisch rijden bood jarenlang allerlei belastingvoordelen, zoals geen wegenbelasting. Maar vanaf 2026 verandert dat volledig. Dan verdwijnen bijna alle belastingvoordelen voor elektrische voertuigen en zullen veel mensen ontdekken dat hun wegenbelasting ineens hoger is dan die van vergelijkbare benzinewagens. In dit artikel leg ik uit waarom elektrisch rijden in 2026 niet per se betekent dat je voordeliger uit bent.

2026 als keerpunt

In 2024 betalen eigenaren van compleet elektrische auto’s nog geen wegenbelasting. Maar in 2025 begint dat langzaam te veranderen met een korting van 75 procent. In 2026 zijn er grote veranderingen: de korting daalt naar 25 procent, wat betekent dat je 75 procent van het normale belastingtarief gaat betalen. Dat is best wel veel, zeker voor wat zwaardere elektrische auto’s.

Waarom EV’s in 2026 vaak duurder uitpakken

Elektrische auto’s zijn zwaarder dan benzinevoertuigen, voornamelijk door hun accu’s. Wegenbelasting wordt voor een groot deel gebaseerd op het gewicht van je auto. Daardoor betaal je voor elektrische auto’s, zelfs zonder uitstoot, een hoger tarief vergeleken met een benzineauto van dezelfde klasse. Neem bijvoorbeeld een compacte elektrische hatchback zoals de VW ID.3. Deze weegt meer dan een benzinevariant zoals de Golf en is daardoor duurder in wegenbelasting. Met een korting van 25 procent is de belasting in 2026 voor zo’n EV nog steeds hoger dan voor een lichtere benzineauto.

Waarom een EV duurder is

Vooral als je kijkt naar zwaardere elektrische SUV’s worden deze in 2026 echt prijzig. Auto’s zoals de Volvo EX90, die tegen de 2.700 kilo wegen, zitten zelfs met de korting al rond de 1.700 euro per jaar aan wegenbelasting. Ter vergelijking: een doorsnee benzineauto blijft onder de 1.000 euro. Zelfs kleinere elektrische modellen zoals de Renault Zoe gaan in 2026 meer kosten dan veel benzineauto’s die zuinig zijn, simpelweg omdat ze zwaarder zijn.

Wat gebeurt er na 2026?

De 25 procent korting blijft bestaan tot en met 2029. Hierdoor betalen eigenaren van elektrische voertuigen vanaf 2026 tot 2030 hetzelfde relatief hoge bedrag. Vanaf 2030 verdwijnt die laatste korting, waardoor elektrische auto’s dan het volledige tarief gaan betalen – net als alle andere auto’s. De meeste elektrische voertuigen zullen dan in de duurste belastingklasse vallen, alleen al door hun gewicht.

Conclusie

De tijd waarin elektrisch rijden economisch voordelig was door fiscale maatregelen is voorbij. Vanaf 2026 betaalt de doorsnee elektrische autobezitter bijna hetzelfde of zelfs meer aan wegenbelasting dan iemand met een benzineauto. Dat voelt niet helemaal eerlijk aan. Terwijl de overheid juist wil bevorderen dat mensen overstappen op uitstootvrij rijden, worden ze door belastingmaatregelen toch min of meer ontmoedigd als ze dat doen.

Wie nu nog denkt dat elektrisch rijden altijd voordeliger is, krijgt vanaf 2026 een onaangename verrassing.