Laden en infrastructuur
In Nederland reden vorig jaar meer dan 442.000 elektrische auto’s rond, wat neerkomt op 5 procent van het totale aantal personenauto’s. Thuis en op privélocaties worden deze auto’s meestal opgeladen. Onderweg en openbaar kunnen ze gebruik maken van het laadnetwerk.
Eind vorig jaar waren er al meer dan 144.000 openbare laadpunten en ruim 3.600 snelladers beschikbaar. Met een verhouding van één laadpunt per 3,1 auto’s is Nederland een koploper op dit gebied.
Ondanks deze goede infrastructuur blijven de kosten en oplaadmogelijkheden voor veel mensen een barrière. De ANWB liet weten dat de vraag naar nieuwe en gebruikte elektrische auto’s hierdoor achterblijft. Dit zorgt ervoor dat de restwaarde van deze auto’s laag blijft, wat weer anderen afschrikt.
Er zijn verdere prijsverlagingen en betere laadoplossingen nodig om meer mensen te overtuigen om over te stappen op elektrisch rijden. Totdat dat gebeurt, blijft de interesse beperkt, vooral door de snelle stijging van de kosten per kilometer en de grote kloof tussen vraag en aanbod op de tweedehandsmarkt. Nederland loopt voorop met laadpunten, maar het doorbreken van de prijsdrempel is cruciaal voor verdere groei.