Het was compact, goedkoop en overal te vinden. Je kon het aanschaffen bij kiosken, buurtwinkels en bij de kassa in de supermarkt. Vaak vond je het in een kartonnen display vol met felle kleuren, tussen ander snoep dat je inmiddels bent vergeten. Maar dit… dit blijft in je gedachten vastzitten.
Je herkende de geur meteen. Het was kunstmatig zoet, met een vleugje plastic en iets wat alleen als ‘jeugd’ te omschrijven is. Het papiertje zat strak om een stevig blokje gewikkeld, en als je het openmaakte, zat er altijd een extraatje bij. Iets dat je las, zelfs als het geen zin had. Iets waar je vrienden omheen gingen staan. Iets wat je nooit helemaal begreep, maar dat was onderdeel van de ervaring.
De smaak? Fel en intens in de eerste paar seconden. Daarna werd het een taaie massa, maar dat maakte niemand iets uit. Het ging niet om de smaak. Het ging om het gevoel. Om het ritueel. Om erbij te horen.
Als je het in je mond deed, werd praten moeilijk. Maar dat maakte niet uit – want je was weer even terug. Terug op het schoolplein, in de pauze, met plakkerige handen en volle jaszakken. Je was weer jong, met de zon op je gezicht en onbezorgde gedachten in je hoofd.
Je dacht dat je het vergeten was. Totdat je ergens op een rommelmarkt een oude verpakking tegenkwam en het allemaal weer terugkwam.
Maar nu vraag je je af: wie herinnert zich dit nog?
Antwoord
Het antwoord is: Bazooka kauwgom.
De stevige, vierkante kauwgom die altijd kwam met een kleine strip van Bazooka Joe. De mascotte met het ooglapje, de mopjes op vergeeld blauw-roze papier, en de kauwgom zelf – bijna niet zacht te krijgen, maar het vasthebben was al speciaal.
Bazooka was meer dan gewoon snoep. Het was een ritueel, een moment, een symbool van kind zijn in een tijd waarin alles simpeler leek. De smaak verdween misschien snel, maar de herinnering bleef veel langer hangen.
Degenen die het kennen, zullen het nooit vergeten. En wie het nooit heeft geprobeerd, mist een klein maar magisch stukje uit een vervlogen tijd.
Dus nog een keer: wie herinnert zich deze nog?
Waarschijnlijk meer mensen dan je denkt.