Herinner jij je deze populaire activiteit nog van vroeger?

Antwoord:

En hier is de onthulling: op de foto zie je de ouderwetse spaarzegels van Shell. Ja, in de jaren ’90, en zelfs voordien, was het verzamelen van deze spaarzegels een gemeenschappelijke activiteit voor bestuurders die hun tank vulden bij Shell tankstations.

Deze zegels waren onderdeel van een loyaliteitsprogramma. Voor elke tankbeurt bij Shell, kreeg je spaarzegels die je kon sparen en inruilen tegen allerlei items, van keukenapparatuur tot speelgoed en zelfs vakantietrips. Dit was een slimme manier om mensen te motiveren vooral bij Shell te tanken, wat resulteerde in een flinke groei in marktaandeel en klantentrouw.

Wat het spaarprogramma van Shell zo aantrekkelijk maakte, was niet enkel de beloningen, maar ook het feit dat het meerwaarde creëerde voor het noodzakelijk kwaad van brandstof kopen. Het was een briljante marketingzet die Shell significant commercieel voordeel gaf, hun merkbekendheid verhoogde, en de relatie met hun klanten versterkte.

Dit spaarprogramma was duidelijk gericht op autogebruikers – een slimme zet, gezien het direct verband hield met Shell’s kernproduct. Hoewel het niet precies bekend is wie dit briljante idee had, is het duidelijk dat het team erachter een marketingsucces heeft neergezet dat jaren heeft geduurd.

In maart 2012 maakte Shell echter een einde aan de spaarzegels en introduceerde het Shell Bonus Miles-programma, een modern loyaliteitsprogramma dat beter aansluit bij de huidige klantbehoeften en technologie. Klanten hadden tot 31 maart 2014 de tijd hun zegels in te wisselen, wat het einde markeerde van een iconisch tijdperk.

Heb je zelf ooit deze zegels verzameld, of is dit allemaal nieuw voor je? De spaarzegels van Shell herinneren ons aan een tijd waarin simpele marketingcampagnes een diepe indruk konden achterlaten op ons dagelijks leven.