Maarten ziet de feestdagen alweer naderen, maar in plaats van enthousiast te worden, raakt hij geïrriteerd door alles wat bij kerst komt kijken. Voor hem is het simpel: kerst gaat allang niet meer over gezelligheid, samenzijn, of het vieren van de kerstgedachte. Nee, het draait tegenwoordig om geld en spullen, en elk jaar lijkt de druk groter te worden.
De oorspronkelijke kerstgedachte is verdwenen
Volgens Maarten is de originele kerstgedachte volledig verdwenen. Kerst zou in feite moeten draaien om samenzijn, dankbaarheid tonen en even nadenken over het afgelopen jaar. Maar wat hij nu ziet, is alles behalve dat. Iedereen lijkt alleen maar bezig met cadeautjes kopen en de meest luxe diners organiseren. De gezelligheid en de warmte zijn volgens hem compleet weggevaagd door een stroom van commerciële koopwoede.
Overal reclame en aanbiedingen
In de weken voor kerst kan Maarten bijna nergens komen zonder bedolven te worden onder reclames en speciale aanbiedingen. Winkelstraten hangen vol met borden die je aansporen om “nu te kopen” of “nog groter te gaan”. Online ziet hij oneindig veel advertenties voor de nieuwste gadgets en “kerstaanbiedingen”. Zelfs in de supermarkt wordt hij eraan herinnerd met speciale kerstproducten. Voor Maarten lijkt het wel alsof hij geen keuze heeft om niet mee te doen.
De druk om cadeaus en grote diners
Jaarlijks heeft Maarten het gevoel onder druk te staan om dure cadeaus te kopen en een uitgebreid diner te organiseren. Het is alsof er van hem verwacht wordt dat hij helemaal uitpakt, of het nu gaat om cadeaus voor familie en vrienden of een groot kerstdiner. Maar hij heeft er simpelweg geen zin in om honderden euro’s te spenderen aan dingen die mensen misschien niet eens nodig hebben. Toch blijkt het lastig om die verwachtingen te weerstaan, omdat het lijkt alsof hij iedereen teleurstelt als hij het niet doet.
Kerst als luxe competitie
Rondom hem merkt Maarten dat kerst vaak eindigt in een soort wedstrijd. Iedereen probeert elkaar te overtreffen met nog duurdere cadeaus, nog chiquere gerechten en de mooiste versieringen. Het draait niet meer om gezelligheid, maar om wie het meeste indruk kan maken. Hij hoort vrienden opscheppen over hoeveel geld ze hebben uitgegeven aan decoraties en cadeaus en vraagt zich af of ze überhaupt nog weten waarom ze het vieren. Het voelt alsof het een race is geworden, en dat vindt Maarten erg storend.
Heeft kerst nog betekenis zonder koopwoede?
Maarten vraagt zich af of mensen nog echt kunnen genieten van de feestdagen als ze niet gericht zijn op kopen en uitgeven. Hij mist de eenvoudige dagen van kerst, waar het meer draaide om tijd doorbrengen met geliefden dan om cadeaus en luxe. Kan kerst nog waardevol zijn zonder de drukte en de commercie? En hoe zou je dat kunnen aanpakken in een wereld die je constant vertelt dat je vooral veel moet aanschaffen?
Wat vind jij?
Wat is jouw mening? Voel jij ook de druk om met kerst steeds meer uit te geven en groter te doen? Of blijft kerst voor jou een moment van bezinning en warmte? Hoe ga jij om met de verwachtingen die bij de feestdagen horen? Deel je gedachten en laten we samen nadenken over hoe we kerst kunnen vieren op een manier die echt betekenis heeft, zonder de focus op geld en spullen.