Herinner je je de eerste jaren op de basisschool nog? Voor velen brengen die herinneringen beelden naar boven van het leren van het alfabet, kleurplaten inkleuren en, misschien het belangrijkste, leren klokkijken. In die tijd waren smartphones nog niet gangbaar en was een polshorloge een must om te weten hoe laat het was.
Maar de wereld ziet er tegenwoordig anders uit. Kinderen groeien op in een digitale wereld vol smartphones en tablets. De tijd wordt bijna overal digitaal weergegeven, of dat nou op hun telefoon, laptop of andere apparaten is.
Het is dus geen verrassing dat veel kinderen nu moeite hebben met het aflezen van een analoge klok. Deze vaardigheid wordt steeds minder geoefend, vooral omdat ze overal om zich heen digitale klokken hebben. Zelfs als ze op school leren hoe een analoge klok werkt, oefenen ze dit waarschijnlijk nauwelijks thuis, waar vaak alleen digitale klokken te vinden zijn.
Bekijk een interessant filmpje…
Dit probleem is zo groot geworden dat sommige scholen in het Verenigd Koninkrijk ervoor kiezen om analoge klokken uit de klaslokalen te halen. Deze worden vervangen door digitale versies, zodat leerlingen zich tijdens examens op hun werk kunnen concentreren zonder tijd te verliezen met het lezen van een analoge klok. Leraren willen niet dat leerlingen zich zorgen maken over hoeveel tijd er nog rest om hun toets af te maken.
Malcolm Trobe, plaatsvervangend algemeen secretaris van de Association of School and College Leaders (ASCL), bevestigde dit in een interview met The Telegraph. Hij onderstreepte dat het cruciaal is dat leerlingen zich zonder afleiding kunnen richten op hun werk.
De overstap naar digitale klokken in klaslokalen illustreert de tijd waarin we leven. Het toont hoeveel we afhankelijk zijn van technologie in het dagelijks leven. Naarmate de wereld blijft veranderen, zullen ook de manieren waarop we basisvaardigheden leren en toepassen, continu blijven evolueren.