Slimme trucs waarmee supermarkten je verleiden!

De laatste tijd zijn verpakkingen in de supermarkt niet alleen kleiner geworden, maar fabrikanten hebben nog een andere vervelende truc gevonden. De samenstelling van producten wordt namelijk gewijzigd, terwijl de prijzen hetzelfde blijven of zelfs stijgen, volgens de Consumentenbond. Dit roept veel vragen en frustratie op.

Wijzigingen in verpakkingen en ingrediënten

Uit een onderzoek van de Consumentenbond naar 600 producten bleek dat bij een kwart de samenstelling was veranderd vergeleken met vijf jaar geleden.

Soms gaat het om kleine receptaanpassingen, maar er zijn ook meer ingrijpende veranderingen. Zo hadden Albert Heijn lekkerbekjes vroeger nog 66% vis, nu nog iets meer dan de helft.

Ook bij Plus zagen we een verandering. De bosvruchtensiroop had ooit 19% bosvruchten, maar nu is dat gezakt naar 6%.

Prijsstijgingen blijven een probleem

Deze trend is niet alleen te zien bij huismerken; ook bekende A-merken passen deze tactiek toe. Bertolli vloeibaar bevatte ooit 20% olijfolie, wat nu slechts 7% is. Desondanks zijn de prijzen gelijk gebleven of gestegen, wat zowel schokkend als bizar is.

Albert Heijn beweert dat hun lekkerbekjes met minder vis nu beter smaken, omdat het paneermeel de smaak zou maken. Klinkt dat voor jou ook vreemd?

Plus geeft aan dat het vooral de aroma’s van hun siroop zijn die consumenten waarderen, en dat daarom de verlaging van het bosvruchtgehalte gerechtvaardigd is.

Vertrouwen in de supermarkt

De Consumentenbond heeft weinig vertrouwen in de beweringen van supermarkten en fabrikanten. Ondanks hun uitspraken dat de kwaliteit hetzelfde blijft, zegt de bond dat dit vaak niet het geval is. “Als een product echt verbeterd is, zou dat groot op de verpakking staan,” zegt Joyce Donat.

Hoewel de samenstelling op etiketten te vinden is, weten consumenten vaak niet meer wat er precies vijf jaar geleden in zat. Op deze manier worden we opnieuw voor de gek gehouden, vooral nu veel gezinnen moeilijk rondkomen. Supermarkten lijken vooral uit te zijn op meer winst, door dure ingrediënten te besparen terwijl de prijzen stabiel blijven.

Consumenten ervaren hierdoor veel irritatie, omdat fabrikanten blijven bezuinigen op kostbare ingrediënten, zonder dat dit effect heeft op de prijs die ze betalen.