Accu’s van e-bikes lijken de laatste tijd opvallend vaker in brand te vliegen, zo constateert de regionale brandweer in Gelderland. Onlangs ging in Wijchen een accu tijdens het opladen in een slaapkamer in vlammen op. De posten in Noord-, Oost- en Zuid-Gelderland hebben geen harde cijfers, maar ze krijgen zeker maandelijks meldingen binnen van brandende accu’s van elektrische fietsen, scooters en hoverboards.
Er draait inmiddels een speciaal team dat deze incidenten probeert te ontrafelen, maar de precieze oorzaak vaststellen blijkt vaak lastig. Een woordvoerder zegt: “Dossiers waarbij de oorzaak vooraf al glashelder is, nemen we niet mee. Daardoor kan het werkelijke aantal accubranden hoger liggen dan je op basis van de onderzoeken denkt.” In het geval in Wijchen sloeg de accu tijdens het laden in de slaapkamer op hol. Het huis raakte flink beschadigd en de bewoner liep handletsel op toen hij de brandende accu zonder bescherming naar buiten probeerde te gooien.

Nog een incident, dit keer met inwoner Henk Smits uit dezelfde plaats, liep eveneens uit de hand. Hij reed op de e-bike van zijn vrouw richting zijn werk in Nijmegen toen de accu plots ontplofte en meteen vlam vatte. Hij vertelt: “Voor ik doorhad wat er gebeurde, sloegen er grote vlammen uit de accu. Geen kleine vonkjes, maar serieuze vuurstralen. Gelukkig kon ik nog van de fiets afkomen. Mijn werkkleding was deels gesmolten en mijn broodjes waren gewoon geroosterd.”
Volgens de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is dit een bekend probleem dat in 2017 minder vaak voorkwam. Hoe komt het dat je er nu meer over hoort? Speelt de forse groei in de verkoop van e-bikes de laatste jaren mee? En zijn fietsaccu’s brandgevoeliger dan die van telefoons of laptops? Jos Lenssen van Battery Fact in Nijmegen denkt van wel, al kan hij het niet keihard bewijzen. “De cellen lijken op die in laptops, maar in een e-bike-accu zitten er meer bij elkaar en ze moeten meer vermogen leveren, ook tijdens het laden. Dat zorgt voor extra warmte en waarschijnlijk ook voor een groter risico,” legt hij uit.
De NVWA onderzoekt op dit moment de veiligheid van dit soort accu’s. In hun jaarplan staat dat de vraag naar draagbare energie voor mobiele apparaten blijft stijgen. Het is een innovatieve markt met nog onbekende risico’s, en er zijn gevallen van ontploffende batterijen bekend. Meer onderzoek is nodig; over lopende bevindingen doet de NVWA nu geen uitspraken.



