Autorijden in Nederland is al duur genoeg. De prijs voor brandstof is hier een van de hoogste van Europa door een hoop accijnzen. En daarbovenop komt ook nog eens btw over die accijnzen – een soort belasting op belasting. Helaas stopt het daar niet: er komt binnenkort een extra belasting door een nieuw Europees initiatief.
Wat is ETS2?
ETS2 staat voor het Emissions Trading System 2, een uitbreiding van het al bestaande Europese emissiehandelssysteem (ETS). Waar het huidige systeem vooral de industrie betreft, zal ETS2 ook impact hebben op dagelijks leven – inclusief wonen en vervoer. Dit betekent dus dat wonen en rijden in Nederland duurder zal worden.
Wat doet dit met de brandstofprijzen?
Binnen het ETS betalen bedrijven al voor hun CO₂-uitstoot door emissierechten te kopen. ETS2 breidt dit nu uit naar consumentenproducten zoals brandstof. De verwachting is dat dit de prijs met ongeveer 10 cent per liter benzine en 12 cent per liter diesel zal laten stijgen.
Energieplatform 1komma5 waarschuwt echter dat deze verhoging flink kan oplopen. Bij een nadelige CO₂-prijs kan het zelfs stijgen tot 45 cent voor benzine en 52 cent voor diesel per liter. Voor iemand die jaarlijks 20.000 kilometer rijdt, kan dat betekenen dat je meer dan 600 euro extra per jaar kwijt bent.
Waarom deze maatregel?
De Europese Unie wil de klimaatdoelstellingen behalen en dat vraagt om grote investeringen. ETS2 is bedoeld om ervoor te zorgen dat vervuilers betalen; degenen die bijdragen aan de uitstoot van broeikasgassen voelen dat in hun portemonnee. Tegelijkertijd wordt de steun voor elektrische voertuigen langzaam afgebouwd, wat betekent dat rijden op fossiele brandstoffen duurder moet worden om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken.
Extra stijging in Nederland
In Nederland speelt nog iets anders: er geldt momenteel een tijdelijke accijnskorting op brandstof. Als deze verdwijnt – wat waarschijnlijk is – dan gaat de prijs nog eens met ongeveer 25 cent per liter omhoog. Samen met de ETS2-heffing kan dit leiden tot een totale prijsstijging van meer dan 70 cent per liter. Geen goed nieuws voor de Nederlandse automobilist.
(Bron artikel: topgear)