Binnenkort zullen Nederlandse autobezitters meer gaan betalen door veranderingen in de wegenbelasting die voor 2025 op de planning staan. Deze wijziging gaat vooral voelen in de portemonnee van automobilisten, met zeven van de twaalf provincies die hun opcenten aanpassen en de belastingvoordelen voor elektrische en hybride voertuigen die langzaamaan verdwijnen. Voor jou als bestuurder kan dit verschillende gevolgen hebben, maar vooral degenen met een elektrische auto zullen de verandering merken.
Tot nu toe hoefden mensen met een volledig elektrische auto geen wegenbelasting te betalen. Dit verandert op 1 januari 2025. Vanaf dat moment moeten eigenaren van elektrische auto’s 25% van het standaardtarief betalen. Dit percentage zal geleidelijk stijgen en in 2030 wordt het volledige tarief van kracht. Deze beweging laat zien dat er een verschuiving is in het stimuleren van elektrisch rijden.
De wegenbelasting die jij betaalt hangt af van de provincie waar je woont en factoren zoals CO2-uitstoot, massa, en brandstoftype van je voertuig. Volgens auto-expert Tim Roks van AutoTrack speelt vooral het gewicht een grote rol en dit is nadelig voor elektrische voertuigen. Aangezien elektrische auto’s vaak zwaarder zijn door hun batterijen, betalen ze een hogere belasting. Een elektrische Volkswagen Golf is bijvoorbeeld ongeveer 300 kilo zwaarder dan de benzineversie en dit merk je in de belasting.
Stijgende Belastingen Voor Autobezitters
Ondanks dat elektrische rijders in 2025 nog enige korting krijgen, betalen ze in 2026 al 75% van het normale tarief. Roks benadrukt dat het gewicht een belangrijk aspect wordt bij de aankoop van een elektrische auto. Naast de stijgende basiswegenbelasting, die in 2025 met 1,2% omhoog gaat vanwege inflatie, worden autobezitters ook geconfronteerd met verhogingen in provinciale opcenten, wat heel verschillend kan zijn per regio.
In Friesland, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg worden de opcenten verhoogd. Dit kan voor sommige automobilisten resulteren in tientallen tot zelfs honderden euro’s extra per jaar. Als je verhuist van een provincie met lage naar een met hoge opcenten, bijvoorbeeld van Overijssel naar Gelderland, kunnen je jaarlijkse kosten flink toenemen. Deze veranderingen zijn nog zwaarder voor dieselrijders en zware elektrische auto’s.
Hybride voertuigen worden ook geraakt door de nieuwe regels. Plug-in hybrides verliezen hun belastingvoordelen geleidelijk. Vanaf 2025 zullen bestuurders van hybrides 75% van de normale wegenbelasting betalen en in 2026 valt de korting helemaal weg. Hierdoor kunnen de kosten voor hybride auto’s vergelijkbaar worden met die voor auto’s op brandstof.
De wijzigingen in wegenbelasting hebben invloed op alle autobezitters, maar de impact verschilt sterk per voertuig en locatie. Met het verdwijnen van fiscale voordelen voor elektrische en hybride auto’s wordt het belangrijker om bij de aanschaf van een auto goed naar de belastingtarieven en bijkomende kosten te kijken. Wat vind jij van deze aanpassingen? Deel je mening op onze Facebookpagina!