Verplichte EMG-cursus voor linksplakkers? 38-jarige Herman is het meer dan zat

“Links is om in te halen, niet om er de hele rit aan vast te kleven!” zegt de 38-jarige Herman, zichtbaar geprikkeld achter het stuur. Het is voor hem een van de grootste irritaties op de snelweg: bestuurders die maar op de linker- of middenbaan blijven zitten terwijl de rechterrijstrook leeg is.

“Ze houden alles op”

Herman maakt dagelijks veel kilometers voor zijn werk en ziet het overal gebeuren. “Je rijdt op de snelweg, rechts is gewoon vrij, maar iemand kachelt met 95 over de middelste of linkerstrook. Wil je dan netjes inhalen, moet je helemaal naar links en daarna weer terug. Dat is niet alleen vervelend, het is ook onnodig riskant.”

Volgens hem zijn het vaak dezelfde soorten weggebruikers. “Veel mensen denken dat je veiliger zit als je op de middenbaan blijft. Maar dat klopt niet. Zo creëer je juist opstoppingen en onveilige situaties.”

“De politie mag hier strenger op handhaven”

Herman vindt dat er te weinig op wordt gecontroleerd. “Op snelheid wordt volop geflitst, maar naar die linksliggers kijkt niemand. Terwijl dat net zo goed tot gevaar leidt. Geef daar eens boetes voor. Of beter nog: laat ze een EMG-cursus volgen.”

De EMG-cursus (Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer) is normaal bedoeld voor bestuurders die gevaarlijk of roekeloos rijden. Maar volgens Herman zou die ook passen bij mensen die structureel de regels negeren door links te blijven hangen. “Als je niet doorhebt dat rechts de standaard is, dan kun je best wat bijscholing gebruiken. Klaar.”

“Links is geen vrijkaart, het is een handeling”

Voor Herman draait het om respect voor de verkeersregels. “Je haalt in en gaat daarna weer terug naar rechts. Zo is het bedacht, zo blijft het veilig en loopt het door. Maar tegenwoordig lijkt het alsof de midden- of linkerbaan voor velen de ‘comfortzone’ is.”

Hij ziet dat het in de spits extra vaak misgaat. “Iedereen schuift dan naar het midden en blijft daar hangen, uit angst om te moeten wisselen. Maar juist daardoor stokt de doorstroming. Het is alsof we vergeten zijn hoe een snelweg bedoeld is.”

Een frustratie die velen herkennen

Herman is daarin niet uniek. Uit onderzoeken van automobilistenclubs blijkt al jaren dat “onnodig links rijden” steevast in de top drie van grootste verkeersergernissen staat. Toch wordt er nauwelijks op gehandhaafd, omdat het lastig te bewijzen is en vaak onder “onwenselijk gedrag” valt in plaats van een directe overtreding.

Voor Herman is dat geen geldig excuus. “Als je iemand kunt bekeuren voor twee kilometer te hard, kun je ook iemand aanspreken die kilometerslang links blijft plakken zonder reden. Dat is gewoon asociaal rijgedrag.”

Onwetend of asociaal?

Sommige verkeersdeskundigen denken dat veel mensen het eerlijk gezegd niet weten: ze voelen zich veiliger op de middenbaan of vinden vaak van strook wisselen spannend. Herman heeft daar weinig begrip voor. “Dan frist je kennis maar op. Iedereen heeft ooit rijles gehad. Als je niet meer weet hoe het hoort, hoor je niet op de snelweg thuis.”

“Geef ze een opfriscursus”

Hij is voor een hardere aanpak. “Regels gelden voor iedereen. Volg je ze niet, dan moet je leren hoe het wel moet. Een korte EMG-cursus is ideaal. Niet als straf, maar als reality check. Laat ze maar horen wat hun gedrag doet met de doorstroming.”

Wat vind jij?

Moet er strenger worden opgetreden tegen linksliggers, of slaat Herman door met zijn ergernis? De meningen zijn verdeeld: sommigen vinden zijn voorstel te ver gaan, anderen zien het probleem dagelijks.

Hoe dan ook, Herman blijft bij zijn punt. Terwijl hij zijn knipperlicht zet en keurig teruggaat naar rechts, zegt hij hoofdschuddend:
“Links is om in te halen, niet om te kamperen. Dat zou iedereen moeten snappen.”