In de jaren 60, 70 en 80 waren de straten in Nederland gevuld met brommers die inmiddels legendarisch geworden zijn. Denk hierbij aan iconen zoals Zündapp, Kreidler, Solex en Puch die het straatbeeld domineerden en een speciaal plekje veroverden in het hart van vele jongeren. Deze “oude fatbikes” waren destijds razend populair vanwege hun unieke uitstraling en indrukwekkende prestaties. Ze symboliseerden vrijheid, snelheid en stijl, en oftewel, deze voorloper van de moderne elektrische variant ging vaak nog veel sneller dan de hedendaagse equivalent.
Zündapp
Onder de brommers van de jaren 70 en 80 was de Zündapp zonder twijfel een favoriet. Dit merk uit Duitsland viel op door zijn solide constructie en krachtige motoren. Modellen zoals de Zündapp KS50 konden snelheden van wel 80 km/u halen, wat behoorlijk was voor een brommer. Voor velen stond de Zündapp voor meer dan alleen transport; het was een symbool van status en een manier om op te vallen. Het herkenbare geluid van de tweetaktmotor en het onderscheidende design zorgden ervoor dat de Zündapp in het geheugen gegrift bleef. Met de nog huidige fatbikes, die wettelijk beperkt zijn tot 25 km/u, hadden de Zündapps duidelijk meer kracht en aantrekkingskracht.
Kreidler
Kreidler was ook een Duits merk dat enorm populair was onder jongere brommerrijders. De Kreidler Florett stond bekend om zijn vermogen om snel te gaan. Net als de Zündapp kon de Kreidler makkelijk snelheden van rond de 70 à 80 km/u halen en was populair onder jonge racers. Kreidler-brommers werden vaak getuned voor extra snelheid, iets wat je met elektrische fatbikes tegenwoordig niet zomaar kunt doen. De Florett had een sportieve look met een slanke tank en chromen details, wat de brommer een stoer aanzien gaf. Kreidler was synoniem met snelheid en avontuur en zijn nu gewilde objecten voor verzamelaars.
Solex
De Solex zag er anders uit in vergelijking met de Zündapp en Kreidler en had een unieke stijl. Deze Franse bromfiets had een motor over het voorwiel en stond bekend om zijn eenvoud en betrouwbaarheid. Hij was niet zo snel – meestal rond de 30 km/u – maar zijn retrocharme paste perfect bij die tijdsgeest. Velen gebruikten de Solex voor dagelijkse ritjes en plezier. In tegenstelling tot de huidige elektrische fietsen, die afhankelijk zijn van laadstations, draaide de Solex op benzine, wat handig was in die tijd.
Puch
De Puch-bromfiets, vooral de populaire Puch Maxi, was erg gewild in Nederland. De Puch Maxi stond bekend om zijn eenvoud en was een favoriet onder jongeren die graag hun brommer personaliseerden. Veel eigenaars gaven hun Puch een eigen draai met motoraanpassingen of unieke kleuren en stickers. De Maxi kon met wat aanpassingen makkelijk 50 km/u halen en werd daardoor enorm geliefd. Tegenwoordig zie je deze iconen voornamelijk op verzamelbeurzen of bij liefhebbers, maar in de jaren 70 was het de brommer voor avontuurlijke jongeren.
Een wereld van verschil met de fatbikes van nu
De moderne fatbikes, meestal elektrische fietsen met grote banden, zijn in tegenstelling tot vroeger behoorlijk amper met hun snelheid, die door Europese regels beperkt is tot 25 km/u. Waar de oude brommers vrijheid en avontuur boden, zijn moderne fatbikes vooral handig en milieubewust. Toch blijft de karakteristieke uitstraling van merken als Zündapp en Kreidler een nostalgisch symbool van een tijd waarin jongeren de wind door hun haren voelden terwijl ze over de wegen scheurden.