Zo duur worden statiegeldflessen binnenkort!

Bedrijven Zorgen Zich Over Statiegeldverhoging

Bedrijven die kleine flesjes en blikjes verkopen, zijn helemaal niet blij met het plan om het statiegeld te verhogen. Ze denken dat een hoger statiegeld niet echt veel zal veranderen aan het gedrag van klanten; mensen zullen hun lege flesjes en blikjes niet plotseling vaker terugbrengen. Deze bedrijven, die in Verpact verenigd zijn, voelen de druk van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om betere resultaten te boeken bij het inzamelen van verpakkingen. Het doel om 90 procent van de flesjes en blikjes in te zamelen lijkt voorlopig nog niet binnen bereik.

In de cijfers van 2023 zien we dat maar 71 procent van de kleine flesjes en blikjes werd teruggebracht. Verpact hoopt dat dit percentage in 2024 zal stijgen naar 78 procent, maar het beoogde doel van 90 procent is daarmee nog ver weg. Hierdoor heeft de ILT de druk opgevoerd en dreigen ze met boetes voor bedrijven die geen verbeteringen laten zien. Daarnaast is Verpact verzocht een onderzoek te laten uitvoeren om de gevolgen van een mogelijke verhoging van het statiegeld in kaart te brengen.

Effectiviteit van Verhoogd Statiegeld

Uit een onderzoek van adviesbureau PwC blijkt dat het verhogen van het statiegeld nauwelijks effect heeft op het aantal ingeleverde verpakkingen. De studie toont aan dat zelfs met een verhoging van het statiegeld van 15 naar 25 cent, het inzamelpercentage slechts met 1 procentpunt zou stijgen. Zelfs bij een flinke verhoging van 50 cent voor kleine flesjes en 1 euro voor grote flessen, zou het percentage maar met maximaal 4 procentpunten stijgen.

Verpact stelt dat de geringe verbetering van het inleverpercentage de hoge kosten en andere negatieve gevolgen, zoals het risico op beschadigde afvalbakken, niet rechtvaardigt. Ze wijzen ook op internationale voorbeelden waaruit blijkt dat de doelstelling van 90 procent haalbaar is zonder fors het statiegeld te verhogen.

Alternatieve Oplossingen: Meer Inleverpunten

In plaats van het statiegeld te verhogen, pleit Verpact voor meer inlevermogelijkheden. De ILT heeft eerder aangegeven dat er tegen 2027 in totaal 5.400 extra innamepunten moeten komen om consumenten te motiveren hun lege verpakkingen in te leveren. Deze zomer bleek echter dat veel winkels niet staan te springen om deze extra innamepunten te introduceren.

Verpact benadrukt dat het uitbreiden van het aantal innamepunten een effectievere aanpak is dan het verhogen van het statiegeld. Hierdoor zouden consumenten makkelijker hun verpakkingen inleveren, wat zou bijdragen aan het halen van de inzameldoelen.

Beoordeling en Toekomstverwachtingen

De ILT is momenteel bezig met het beoordelen van de resultaten en aanbevelingen van Verpact. Het is nog niet duidelijk welke maatregelen daadwerkelijk genomen zullen worden, aangezien er nog geen beslissingen zijn gemaakt. Een woordvoerder van de inspectie liet weten: “We zijn de resultaten nog aan het analyseren.”

Hoewel de discussie over het verhogen van het statiegeld nog gaande is, blijft het een uitdaging om de inzameldoelen te behalen. Of de voorgestelde aanpak, zoals extra inleverpunten, succesvol zal zijn, zal bepalend zijn voor de toekomstige ontwikkelingen binnen het statiegeldsysteem. Ondertussen moeten de bedrijven inspanningen blijven verrichten voor een duurzamere afvalverwerking.