Zo misleiden supermarkten je: De slimme trucs onthuld!

Verpakkingen in de supermarkt zijn de laatste jaren niet alleen kleiner geworden. Producenten gebruiken nog een andere sluwe truc. De Consumentenbond zegt dat de samenstelling van producten wordt veranderd, waardoor klanten dezelfde of zelfs hogere prijzen moeten betalen. Dit heeft veel ophef veroorzaakt.

Wijzigingen in verpakkingen en samenstellingen

De Consumentenbond heeft 600 producten onder de loep genomen en vergeleken met hoe ze vijf jaar geleden waren. Bij een kwart van deze producten bleek de samenstelling veranderd te zijn.

Vaak gaat het om kleine aanpassingen in het recept, maar soms zijn de veranderingen veel groter. Zo hadden de lekkerbekjes van Albert Heijn vijf jaar geleden nog 66 procent vis. Nu is dat maar iets meer dan de helft.

Bij Plus is iets soortgelijks gebeurd. De bosvruchtensiroop had eerder 19 procent bosvruchten, maar tegenwoordig nog maar 6 procent.

Blijf verder lezen op de volgende pagina