Elke zomer weer gaat het mis: baasjes laten hun hond in een snikhete auto achter. Ondanks alle waarschuwingen hebben veel mensen nog steeds niet door hoe levensgevaarlijk dat is.
In Strongsville, Ohio, liep het onlangs bijna verkeerd af. Een voorbijganger zag een hond in een afgesloten auto zitten terwijl de zon fel scheen. Omdat het dier duidelijk last had van de hitte, werd meteen de politie gebeld.
Hond bevrijd uit loeihete auto
Toen de agenten aankwamen, zat de hond nog steeds alleen in de wagen. Binnen was het inmiddels bloedheet geworden.
Om geen enkel risico te nemen sloeg een agent een ruit in en haalde het dier zo snel mogelijk naar buiten. De hond werd daarna gekoeld en nagekeken. Gelukkig was de hulp net op tijd.
Eigenaresse vindt dat het wel meevalt
Even later kwam de eigenaresse terug bij de auto. Tegenover Amerikaanse media zei ze dat ze maar “heel even” weg was geweest en dat haar hond volgens haar geen gevaar had gelopen.
De agent was het daar duidelijk niet mee eens.
Opvallende wake-upcall
Om te laten voelen hoe heet het binnen was geworden, vroeg de agent de vrouw zelf in de auto plaats te nemen. Ramen dicht en de motor uit.
Na een paar minuten stapte ze snel weer naar buiten.
Volgens de agent zag ze er zichtbaar ongemakkelijk uit. Ze gaf toe dat de hitte veel erger was dan ze had verwacht.
Uiteindelijk kreeg ze een waarschuwing.
Het gevaar wordt vaak onderschat
Dierenorganisaties waarschuwen dat veel mensen niet beseffen hoe snel een auto in een oven verandert.
Zelfs als het buiten rond de 22 graden is, kan de temperatuur in een afgesloten wagen in korte tijd oplopen tot gevaarlijke niveaus. Voor honden is dat extra riskant, omdat zij hun warmte veel minder goed kwijt kunnen dan mensen.
Daardoor kunnen dieren al binnen enkele minuten oververhit raken, met mogelijk fatale gevolgen.
Jaarlijks talloze meldingen
Politie en dierenhulporganisaties krijgen elk jaar weer veel meldingen van honden die in warme auto’s worden achtergelaten.
Vaak loopt het goed af, maar helaas komt hulp soms te laat.
De boodschap van hulpdiensten is daarom simpel: laat je hond nooit in een afgesloten auto achter, ook niet voor een paar minuten.
Meer weten over het laatste nieuws? Volg kijknieuws.nl.



