Betere kwaliteit
Een onderzoek van Cornell University, waarbij twee groepen voor hetzelfde buffet een andere prijs moesten neertellen, werpt een nieuw licht op de zaak. Het toont aan dat degenen die meer hadden betaald voor hun eten, de maaltijd als beter beoordeelden. Wanneer mensen minder betaalden voor precies hetzelfde buffet, waren ze minder tevreden en gaven ze aan dat het eten van lagere kwaliteit leek.
Dit toont het psychologische spelletje dat Onbeperkt Eten-restaurants met ons spelen: door de prijs op te schroeven, lijkt het alsof hun voedsel van betere kwaliteit is. Of we een maaltijd in zo’n restaurant nu ‘goed’ of ‘slecht’ vinden, hangt dus voor een groot deel af van onze perceptie.
Nog een geniepige strategie van de Onbeperkt Eten-restaurants om je minder te laten eten, is het aanbieden van kleine porties. Uit onderzoek blijkt dat we minder opscheppen als er minder wordt aangeboden. Misschien is het daarom een beter idee om de volgende keer voor een restaurant à la carte te kiezen. Op die manier kunnen we echt van onze maaltijd genieten, zonder te vallen voor de sluwe truckjes en verborgen tactieken die ons door deze buffetrestaurants worden voorgeschoteld.