Beoordeling
Uit een studie van de Cornell University, die twee verschillende groepen mensen verschillende prijzen liet betalen voor hetzelfde buffet, kwamen opmerkelijke resultaten naar voren. Het toonde aan dat de groep die meer had betaald voor hun eten, het eten als beter beoordeelde. Degenen die minder hadden betaald voor exact hetzelfde buffet, waren minder tevreden en oordeelden dat het eten van lagere kwaliteit was.
Dit laat zien dat er een psychologisch spelletje wordt gespeeld door de All You Can Eat-restaurants: door de prijzen te verhogen, creëren ze de illusie van hogere kwaliteit. Of een maaltijd in zulke restaurants nu als ‘goed’ of ‘slecht’ wordt gezien, heeft dus veelal met onze eigen perceptie te maken.
Een ander slim trucje dat All You Can Eat-restaurants toepassen om te voorkomen dat je je overeet, is het serveren van kleine porties. Studies wijzen namelijk uit dat mensen geneigd zijn minder te pakken als er minder aangeboden wordt. Misschien is het de volgende keer een beter idee om een à la carte restaurant uit te proberen. Op die manier kunnen we echt van onze maaltijd genieten zonder de sluwe trucjes en verborgen tactieken die All You Can Eat-restaurants op ons uitproberen.