Het principe achter wegen die elektrische auto’s opladen, is vergelijkbaar met draadloos opladen van mobiele telefoons. De technologie maakt gebruik van inductieve koppelingen tussen koperen spoelen onder de weg en spoelen in de auto’s. Als een auto over deze spoelen rijdt, wordt de batterij opgeladen via een magnetisch veld, vergelijkbaar met hoe smartphones draadloos worden opgeladen.
Dit kan misschien leiden tot kleinere batterijen in elektrische auto’s, wat voordelen kan hebben op het gebied van gewicht, productiekosten en de levensduur van de batterijen. Ondanks al deze positieve aspecten, is het belangrijk om zowel de voordelen als de nadelen goed te bekijken.
Voordelen en nadelen van deze technologie
De wegen met Electreon’s systeem om elektrische auto’s op te laden hebben duidelijke voordelen. Ze verminderen de noodzaak voor laadpunten en zouden kleinere batterijen mogelijk maken. Bovendien dragen ze bij aan de ontwikkeling van slimme infrastructuren. Maar er zijn ook nadelen. De kosten voor het aanleggen van deze systemen op grote wegen zijn behoorlijk hoog, evenals de kosten voor gebruikers van deze technologie. Daarnaast moet rekening worden gehouden met de efficiëntie van draadloos opladen, die al niet geweldig is bij smartphones, en met de vraag of huidige voertuigen compatibel zijn.
Samengevat, de technologie is absoluut interessant en de proeven en experimenten in verschillende landen zijn veelbelovend. Het is goed mogelijk dat we in de toekomst allemaal in een elektrische auto rijden die tijdens het rijden wordt opgeladen. Maar voorlopig blijft het nog toekomstmuziek.
Voor meer informatie kun je terecht op de website van Electreon: Electreon.