Sami (26): Als fatbikes in steden verboden worden, verlies ik mijn vrijheid op de weg

In de stad waar Sami woont, zijn fatbikes tegenwoordig overal aanwezig. Je ziet fietsen in allerlei varianten en maten, die zich een weg banen tussen auto’s, trams en scooters. De fatbike springt er toch wel uit door de dikke banden en het robuuste design. Voor Sami, een 26-jarige man, is zijn fatbike meer dan zomaar een fiets. Het geeft hem de vrijheid om de stad op zijn eigen manier te ontdekken.

Sami herinnert zich nog goed waarom hij voor een fatbike ging. “Het was meteen speciaal,” vertelt hij. Het is niet zomaar een fiets die je overal ziet; het heeft een unieke uitstraling die bij hem past. “Die brede banden geven me een stabiliteit die ik bij normale fietsen mis,” zegt hij erbij. Vooral op natte en hobbelige stadspaden merkt hij een groot verschil: waar dunne banden wegglijden, blijft zijn fatbike recht en stabiel. “Het maakt alles een stuk relaxter,” vertelt hij. “Ik hoef minder bang te zijn om te vallen, vooral als het regent – en dat is hier nogal eens.”

Hoewel Sami enthousiast is, zijn er steeds meer mensen die klagen over hoeveel ruimte fatbikes innemen op de fietspaden. Er zijn toenemende oproepen om strengere regels of zelfs een verbod op deze bikes in drukke stadskernen. Voor Sami is dit totaal onterecht. “Regels zijn nodig, dat begrijp ik,” zegt hij, “maar een heel type fiets verbieden, dat gaat te ver. De meeste van ons, ik ook, gebruiken onze fatbikes gewoon als vervoermiddel, net als ieder ander.”

Met zijn fatbike voelt Sami een vrijheid die hij bij normale fietsen niet ervaart. Voor hem is het meer dan gewoon een fiets; het is een verlengstuk van zijn persoonlijke vrijheid. De route naar zijn werk is met een gewone fiets al snel een uitdaging, maar met zijn fatbike is het een eitje. “En ik ben er sneller,” licht hij toe. “Ik hoef niet steeds te zigzaggen om gaten te vermijden.”

De Toekomst voor Fatbikes in Steden

Hoewel de fatbike praktisch is, geeft het Sami ook een stukje rust. “Het is mijn moment van vrijheid in de drukke stad,” zegt hij met een glimlach. Hij ziet de fatbike als een veiliger keuze vergeleken met lichtere, kwetsbaardere fietsen. “Op een normale fiets voel ik me soms wiebelig, maar op mijn fatbike voel ik me veel steviger. Dat maakt me zelfverzekerder op de weg,” legt hij uit.

De stad lijkt nu echter van iets wat Sami als oplossing ziet, een probleem te maken. Hij snapt niet waarom ze juist fatbikes aanpakken voor meer verkeersveiligheid en ruimteproblemen. “Er zijn zat andere dingen die de stad kan verbeteren,” zegt hij geïrriteerd. Voor Sami lijkt het alsof de stad de ruimte beperkt voor iedereen die anders is.

Bij het idee dat zijn fatbike verboden wordt, raakt Sami van streek. “Dat zou een groot verlies van mijn vrijheid zijn,” zegt hij. “Ik zou weer aan iets anders moeten wennen, terwijl ik gewoon de regels volg en niemand hinder.”

De toekomst van fatbikes in steden blijft onzeker. Maar voor Sami is één ding zeker: hij wil de vrijheid en controle die zijn bike biedt niet missen, te midden van de steeds drukkere stadsomgeving. Zijn fatbike is meer dan een fiets; het is zijn manier om zich vrij te voelen en zelf de weg te bepalen.