Zo misleiden supermarkten je: De slimme trucs onthuld!

Prijsstijgingen ondanks veranderingen

Deze veranderingen zie je voornamelijk bij huismerken, maar ook bekende A-merken doen mee. Neem bijvoorbeeld Bertolli vloeibaar; dat bevatte ooit 20 procent olijfolie, maar nu nog maar 7 procent. Je zou denken dat een lagere kwaliteit ook tot een lagere prijs leidt, maar dat is niet zo. De prijzen blijven gelijk of zijn zelfs gestegen. Dit is best schokkend en bizar.

Albert Heijn beweert dat hun lekkerbekjes nu beter smaken met minder vis. Volgens hen is het paneermeel de echte smaakmaker. Klinkt dit voor jou ook ongelooflijk?

Plus heeft ook een verklaring voor hun wijzigingen. Ze zeggen dat mensen vooral de smaak van de bosvruchtensiroop waarderen en daarom de vermindering van het bosvruchtgehalte geen probleem is.

Vertrouwen in supermarkten

De Consumentenbond heeft weinig vertrouwen in supermarkten en fabrikanten. Ondanks dat supermarkten zeggen dat de kwaliteit niet achteruitgaat door deze veranderingen, denkt de Consumentenbond daar anders over. “Als een product werkelijk verbeterd was, zou dat wel groot op de verpakking staan. Maar dat is niet het geval,” zegt Joyce Donat.

Supermarkten vermelden de samenstelling wel op het etiket, maar consumenten hebben geen idee meer hoe het product vijf jaar geleden was. En zo worden we weer eens voor de gek gehouden, terwijl meer gezinnen moeite hebben om rond te komen. Supermarkten doen dit simpelweg om hun winst te vergroten. Ze besparen op dure ingrediënten, terwijl de prijs gelijk blijft.

Fabrikanten bezuinigen op dure ingrediënten, terwijl de prijs ongewijzigd blijft. Dit zorgt voor veel frustratie bij de consumenten.