Ontdek de geheimen: Zo misleiden All You Can Eat-restaurants hun klanten!

Betere kwaliteit

Een onderzoek van de Cornell University leverde opmerkelijke resultaten op toen twee groepen mensen verschillende bedragen betaalden voor hetzelfde buffet. Zij die meer afrekenden voor hun buffet beoordeelden het eten hoger, terwijl degenen die minder betaalden voor precies hetzelfde aanbod minder tevreden waren en het eten als lagere kwaliteit zagen.

Dit legt een psychologisch trucje bloot waar buffetrestaurants graag op inspelen: een prijsverhoging kan de perceptie van betere kwaliteit voedsel creëren. Dus of een buffet nu ‘goed’ of ‘slecht’ is, dat zit ‘m voor een groot deel tussen de oren.

Om te voorkomen dat je te veel eet, hanteren deze restaurants ook een andere handige truc: ze serveren je kleinere porties. Het is namelijk bewezen dat mensen geneigd zijn minder te pakken als er minder aangeboden wordt. Dus misschien kun je volgende keer beter kiezen voor een restaurant met een vaste menukaart. Zo geniet je pas echt van je eten, vrij van de sluwe manipulaties en verborgen strategieën van de onbeperkte buffetrestaurants.