Elektrische auto’s 9 cent per km duurder dan benzine: impact op verduurzaming?

Ooit was elektrisch rijden de slimme, voordelige keuze voor milieuvriendelijke chauffeurs. Maar dit beeld is aan het verschuiven. De oplopende kosten als gevolg van factoren zoals de snellere waardevermindering van auto’s, het wegvallen van subsidies en de stijgende wegenbelasting maken het minder aantrekkelijk voor veel mensen.

Een van de grootste nadelen is de snelle waardevermindering van elektrische auto’s. Modellen zoals de Fiat 500e en Tesla Model 3 lossen binnen een paar jaar meer dan de helft van hun waarde in. Dit komt doordat de technologie in deze auto’s snel achterhaald raakt; nieuwe modellen bieden langere actieradiussen, kortere laadtijden en meer functies. Hierdoor worden oudere elektrische auto’s minder aantrekkelijk, wat de waarde doet dalen.

Daarnaast worden de fiscale voordelen langzaam uitgefaseerd. Vroeger hoefden eigenaars van elektrische auto’s geen wegenbelasting te betalen, maar dat verandert. Vanaf 2025 betaal je 25% van het normale tarief, en in 2026 al 75%. Over vijf jaar is de wegenbelasting gelijk aan die van benzineauto’s. Aangezien elektrische auto’s vaak zwaarder zijn vanwege hun batterijen, kunnen ze zelfs meer gaan betalen dan vergelijkbare benzinemodellen.

Bovendien worden ook de subsidies die elektrisch rijden betaalbaarder maakten, afgebouwd. Gemiddeld kost een elektrische auto zo’n €46.000, een bedrag dat buiten bereik ligt voor veel mensen die niet meer dan €34.500 aan een auto willen uitgeven. De afname van financiële steun maakt de overstap naar elektrisch rijden moeilijker.

De huidige uitdagingen en een blik op de toekomst

Toch zitten er nog voordelen aan elektrisch rijden, vooral als je thuis kunt opladen. Mensen met zonnepanelen kunnen hun auto aanzienlijk goedkoper opladen, wat elektrisch rijden voor hen voordeliger maakt. Daarnaast is er een groeiende beschikbaarheid van goedkopere modellen. Waar er vorig jaar zeven elektrische voertuigen onder de €35.000 beschikbaar waren, is dit aantal nu verdubbeld. Dit kan elektrisch rijden aantrekkelijker maken voor een breder publiek.

Ondanks de financiële obstakels blijft Nederland voorop lopen met een uitgebreid netwerk aan laadmogelijkheden. Jongeren tonen ook veel interesse in elektrische auto’s, wat een positief doel is voor de toekomst. Het grootste probleem blijft echter de afnemende fiscale voordelen. De stijgende kosten schrikt mensen mogelijk af, ook al is elektrisch rijden essentieel voor het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid.

Zonder maatregelen, zoals het opnieuw invoeren van subsidies of nieuwe technologieën die de kosten verlagen, kan elektrisch rijden een luxeproduct blijven. Voor de gemiddelde koper is het momenteel een prijzige keuze, ondanks de vele voordelen voor milieu en duurzaamheid die het biedt.